Platkoek van havermout en courgette

Knäckebröd en brood is iets wat vaak gemist wordt tijdens het FODMAP – dieet. Gelukkig zijn er voldoende alternatieve en deze platkoek is er een van. Maar let op, dit kun je niet onbeperkt eten. Er zit zowel havermout als courgette in, wat beide FODMAP – beperkt is. Daarnaast zit in beide producten fructanen. Dus als je hier op reageert, moet je er niet te veel van eten vanwege de opstapeling die je kunt krijgt. Kies daarom voor maximaal 1 platkoek met een FODMAP – arm beleg of dip, zoals aardbeienjam, 100% pindakaas, keukenstroop of kaas. Indien je weet dat je niet reageert op fructanen of galactanen, kun je hier gerust wat meer van eten!

Ingrediënten:

  • 1,5 courgette
  • 175 gram havermout
  • 4 eieren
  • Italiaanse kruiden
  • Zout & peper

Bereidingswijze:

Verwarm de oven op 200 graden en haal een bakplaat uit de oven. Was de courgette en snij deze in kleine blokjes ter grootte van een rijstkorrel. Indien je een keukenmachine ter beschikking hebt gaat het een stukje sneller, dan kun je grotere brokken courgette hier in doen en de machine het fijn laten snijden. Als de courgette is fijn gesneden doe je deze in een kom. Hierna voeg je de havermout, 4 eieren en de kruiden toe. Zelf vind ik het makkelijkste om het geheel met je handen te kneden tot een wat plakkerig geheel. Als dit is gelukt spreid je het geheel over de bakplaat uit tot ongeveer 3 cm hoogte. Laat deze voor ongeveer 30 minuten bakken in de oven. Let goed op dat het geheel niet aanbrand.

Na 30 minuten haal je het uit de over en snijd je het in 8 plakken. Laat even af koelen en voeg een dip naar keuze toe. Wat erg handig is, is dat je de platkoek ook kunt invriezen. Ik zou het maximaal 2 dagen in de koelkast bewaren. Eet smakelijk!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *